I denne artikkelen kan du lære om produktbilder og hvilke muligheter som ligger i MyFoodOffice

  • Introduksjon til bildestørrelse
  • Tips og anbefalt bildestørrelser
  • Hvordan bruke MyFoodOffice for bilder

Introduksjon til bildestørrelser

Du kjenner sikkert allerede til ulike bildestørrelser. Den tradisjonelle bildestørrelsen på 10 x 15 cm fra fotoalbumtiden er kanskje den mest kjente, med et størrelsesforhold på 3:2.

I en digital verden er begrepene litt annerledes, og denne introduksjonen hjelper deg med å forstå de mest grunnleggende begrepene så du kan legge et godt grunnlag for digitale bilder av dine produkter.

Piksler

Piksler er en absolutt størrelse på hvor stort et digital bilde er. Eksempelvis er 10 x 15 cm fotostørrelse i en digital verden 1181.1 x 1771.65 piksler stort. Piklser er gjerne forkortet px som måleenhet.

For å få antall piklser ganger du cm med 118.11 .

Størrelsesforhold

Akkurat som i den analoge verden sier størrelsesforhold ingen ting om hvor stort bildet er, kun forholdet mellom bredden og lengden. Her har du noen eksempler på hvor ulike størrelsesforhold er tatt i bruk

3:2 - Foto i fotoalbum

4:3- Klassiske tver

5:4 - Klassiske dataskjermer

16:9 - "widescreen" - Nyere tv og laptoper

OBS1: Skjermoppløsning påvirker den digitale bildestørrelsen som vises

Den skjermen du nå leser dette fra har en definert skjermoppløsning. Enkelt forklart sier den noe om hvor mange piksler som skal vises innenfor 1 x 1 cm rute på skjermen. Øker du skjermoppløsningen vil flere piksler vises innenfor boksen. Dobler du skjermoppløsningen, vil du oppleve at bildet halveres i sin størrelse om du måler den i antall cm på selve skjermen... selv om den målt i antall piklser er konstant.

Dette er et forhold du ikke behøver å tenke for mye på, med mindre du jobber med bilde og video som skal vises på virkelig store skjermer (for eksempel kinolerret.

OBS2: Forhåndsvisning av bilder påvirker den digitale bildestørrelsen som vises

De fleste nettbutikker har i dag avansert funksjonalitet for å håndtere bilder. Om du laster opp et bilde som er eksempelvis 1000 px bredt, så har nettbutikken løsninger som nedskalerer bildet til for eksempel 600 px i en forhåndsvisning. Om brukeren klikker på bildet, vil du ofte oppleve at bildet skifter visning til faktisk størrelse, eller at en "zoom" funksjon dukker opp.

Tips nr 1 - Bruk størrelsesforhold 1:1 på produktbilder

De fleste nettbutikker i dag bruker størrelsesforholdet 1:1 for produktbilder i nettbutikken.

Om du laster opp et bilde med et annet størrelsesforhold, vil nettbutikken legge på ekstra hvitt lerret.

Se eksempel under som viser forskjellene.





Bilde nr 1

Dette bildet er slik det er tatt av et digitalkamera. Den har dimensjonene

3264 x 2448 px - 4:3 størrelse

Bilde nr 2

Dette bildet er slik det er tatt av et digitalkamera. Men i fremvisningen i nettbutikken er det lagt på ekstra hvitt lerret slik at størrelsesforholdet er 1:1.

Vi har lagt på en sort ramme for å synliggjøre det hvite lerretet for eksempelts skyld.

Bilde nr 3

Dette bildet har vi endret størrelsesforholdet til 1:1 før vi lastet det opp på nett.

Den har 2448 x 2448 px størrelse.

Tips nr 2 - Bruk gjerne 1600 x 1600 px størrelse

Det er lettere å skalere ned et større bilde i fremvisningen. Da er det fortsatt mulig å ha full kontroll over bildekvaliteten. Motsatt, vil et bilde med liten pikselstørrelse få svært dårlig kvalitet om den skal skaleres opp.

Under har du eksempel på tre forskjellige pikselstørrelser. Du vil ikke se forskjell på disse bildene ved første øyekast, fordi alle bildene er automatisk skalert ned til å passe i fremvisningen.

Men om du høyreklikker på bildet får du opp en meny. Klikk på "Åpne opp bildet i en ny fane" på hver av de tre bildene og du vil se forskjellen på den faktiske størrelsen. Alternativt kan du laste bildet ned til din lokale datamaskin.

1600 x 1600 px

1000 x 1000 px

500 x 500 px

Tips nr 3 - La produktet fylle min 85% av bildet

Først av alt. Vi er ingen profesjonelle fotografer, og dette bildet har vi tatt selv. Vi anbefaler at du bruker litt ressurser på gode produktbilder.

Men om du gjør jobben selv vil vi anbefale at produktet fyller bildet så mye som mulig.

Bra utfylling

Dårlig utfylling

Laste opp bilder i MyFoodOffice

1. Naviger til produktsiden du ønsker å laste opp bildet til.

2. Finn boksen for "Produktbilde" og klikk på "rediger".

3. Last opp bildet og trykk på lagre.

Du kan i etterkant fjerne eller erstatte bildet.

Appen vil lagre ditt originale bilde. I tilegg vil den lage versjoner med forskjellige størrelser.

I visningsbildet på produktsiden innad i MyFoodOffice vil du se et bilde på 300 x 300 px.

Ved tilkobling til nettbutikk vil vi tilgjengeliggjøre det bildeformatet du trenger med utgangspunkt i originalstørrelsen på bildet ditt.